آشنایی با تعریف دکوراسیون داخلی منزل


تعریفی از دکوراسیون داخلی
دکوراسیون (Decoration) در در لغت فارسی به معنای چیدن، آراستن و مرتب کردن است.
تعریف دکوراسیون داخلی در واقع به طرز چیدن و انتخاب مناسب اسباب و وسایل داخلی خانه، اتاق‌ها، آشپزخانه، اتاق پذیرایی، حمام و دستشویی است.
امروزه با پیشرفت در زمینه‌های مختلف دکوراسیون داخلی تنها برای خانه‌های مسکونی مورد توجه نیست و برای زیباسازی و کاربردی شدن مغازه‌ها، دفاتر کاری، کارخانه‌ها، فروشگاه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های مترو، اتوبوس و… نیز به کار گرفته می‌شود.

آشنایی با تعریف دکوراسیون داخلی منزل
طراحی دکوراسیون داخلی منزل را می توان اینگونه نیز تعریف کرد، هماهنگ سازی اجزای داخلی منزل برای بهبود زیبایی و دلنشین شدن فضای خانه و همچنین بهینه سازی فضا به صورت هنرمندانه معنا نمود.
البته در این فرایند، هماهنگی بین رنگ ها و اجزای داخلی و اثاثیه منزل، جلوه دهی این اجزا را هماهنگ‌ تر به نمایش خواهد گذاشت.

دکوراسیون داخلی به چه منظوری استفاده می شود؟
دکوراسیون داخلی امروزه یک دانش محسوب می‌شود. استفاده از این دانش در هر مکانی متفاوت است و به منظور خاصی انجام می شود. در زیر به هر کدام از آن ها اشاره خواهیم کرد.

فروشگاه ها و مغازه ها: جذب و جلب توجه مشتری
محیط های اداری: ایجاد فضایی امن برای کار کردن و احساس راحت بودن
بیمارستان ها: کاربری بودن محیط، ایجاد محیطی آرام تا بیمار و کادر درمانی احساس همدلی و همراهی داشته باشند
خانه‌ها و آپارتمان‌های مسکونی: ایجاد فضایی که باعث راحتی شود و همچنین گرمی و آرامش را به همراه داشته باشد
فضاهای عمومی مانند ایستگاه‌های اتوبوس، مترو و حتی برای فضاهایی مانند کابین خودروها: برای کاربردی کردن و رفع نیاز های کارمندان و عموم افراد
فرایند طراحی دکوراسیون منزل مانند هر فرایند هنری دیگر، دارای نکات و ریزه کاری‌ های خاصی است که با رعایت اصول تزئین، می توان تغییراتی فوق العاده را به وسیله آن ایجاد نمود.

جهت دریافت مشاوره رایگان و تخمین هزینه برای طراحی دکوراسیون خانه خود میتوانید از طریق صفحه “مشاوره رایگان” با ما در ارتباط باشید، همچنین برای دیدن نمونه کارهای گروه ما کلیک کنید.
نمونه کارهای دکوراسیون داخلی تیم مهندسی کوئیک سازه

دیدن نمونه کارها
۹ فاکتور مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل
با انتخاب مناسب فاکتور هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، می توان با کمترین هزینه و گاهاً کمترین دردسر تغییرات زیادی در منزل خود ایجاد کنیم. نکته مهم اینجا می باشد که این تغییرات باعث زیبایی بیشتر خانه خواهد شد و حتی فضای غیر قابل استفاده در منازل کوچک تا حد قابل قبولی بهینه می‌ شود.

برخی افراد بدون در نظر گرفتن هیچ اصولی شروع به تغییر دکوراسیون داخلی می‌کنند و در آخر با محیطی آشفته و نچندان دلنشین روبرو می شوند. اما با ما در این مقاله به طور باور نکردنی نکاتی آسان و بسیار تاثیر گذار را خواهید آموخت، که نتیجه ی آن در آخر زیبایی منزل و استفاده بهینه از مکان هایی است که تا به امروز شاید غیر قابل استفاده بوده اند.

فاکتور اول: نقش مبلمان در دکوراسیون داخلی
مبلمان و فرینچر در دکوراسیون داخلی
به طور کلی مبلمان برای زیباسازی دکوراسیون داخلی نقش پررنگی را قادر هستند که از خود ایفا کنند. مبلمان به تمامی اجزای مناسب برای نشستن گفته می‌شود؛ به این معنی است که، میز ناهارخوری، مبل پاف، چهارپایه‌ها، صندلی بار و صندلی‌های میزبان هم جزئی از مبلمان به حساب می‌آیند و نقش آن‌ها در زیبایی دکوراسیون داخلی غیر قابل انکار به شمار می‌رود.

رنگ مبلمان، ۳۰ درصد از فضای داخلی را تشکیل می‌دهد که باید با دقت بیشتری انتخاب شود تا همخوانی آن با رنگ دیوارها و اکسسوری‌ها رعایت شود. سبک مبلمان هم باید با سبک سایر اجزای دکوراسیون داخلی مانند اکسسوری، طرح دیوارها، کف و غیره هماهنگ باشد.

فاکتور دوم: آشنایی با نقش قاب ها در منزل
قاب عکس در دکوراسیون منزل
قاب عکس و تابلو روح زنده هر خانه است. اگر از آن‌ها با رعایت تناسب استفاده شود، ارمغان آن به روح و سبک کلی خانه صمیمیتی چند برابر به خواهد بود.
تابلوهای نقاشی، عکس‌های معروف، تابلوهای خوش‌نویسی، تابلو فرش‌ها و بسیاری از موارد دیگر که بسته به سلیقه و هماهنگی با دکور منزل باید باشد، گزینه‌های پیشنهادی خوبی برای زیبایی منزل به شمار می‌روند.

فاکتور سوم: جادوی نور و روشنایی در دکوراسیون
نقش نور پردازی در دکوراسیون داخلی منزل
نور و روشنایی از جمله فاکتورهای مهم در دکوراسیون داخلی به شمار می‌روند. شاخه های نوری می تواند نور طبیعی یا انواع لوستر ها باشد. نکاتی که نور پردازی به آن توجه داشت می تواند شامل یک یا تمامی موارد المان های زیر باشد.

قرارگیری شاخه های نوری
تناسب سبک شاخه های نوری با سبک کلی دکوراسیون داخلی خانه
شدت و میزان نور در هر مکان
رنگ نوری که به کار برده شده
نکته: تمامی مواردی که در بالا به آن از شاخه های نوری به آن اشاره شد، همگی در ایجاد یک فضای زیبا، دلفریب و منحصر به فرد نقش به سزایی دارند.

این نکته بسیار مهم را باید به یاد داشته باشیک، نقطه‌های متمرکز روشنایی در کنار تاریکی، زیبایی چشم نوازی را ایجاد می‌کند.
اما نکته دیگری که بهتر است رعایت شود این است که در استفاده از المان‌های نوری اعتدال را رعایت کنیم. این بدان معنا است اجازه دهیم تا نورهای نقطه‌ ای، از میان تاریکی به چشم آیند و در عین حال چشم را نزنند. در واقع باید در به کارگیری این فاکتور زیاده روی نکرد.

فاکتور چهارم: پارتیشن بندی فضا در دکوراسیون
پارتیشن بندی در طراحی دکوراسیون داخلی
یکی از کار های سختی که در منازل با متراژ بالا باید انجام داد، پر کردن فضا در آن می باشد. اما یک راه حل بسیار آسان برای آن وجود دارد که با بکارگیری آن علاوه بر پر کردن فضای خالی می توان به صورت بهینه از آن فضا اسفاده کرد.

این روش مهم و آسان فضاهای بزرگتر را به فضا های کوچک تر تقسیم بندی کردن؛ می باشد. پارتیشن بندی یکی از راه‌ های تقسیم‌ بندی فضا به شمار می‌رود که ثابت و متحرک آن در بازار وجود دارد.موارد کاربرد آن می تواند شامل موارد زیر باشد.

جدا کردن فضای ورودی از پذیرایی
جدا کردن آشپزخانه از ناهارخوری
راهرو و اتاق‌ها از پذیرایی
نکته: با تقسیم کردن فضا ها می‌توان از سبک‌های مختلف دکوراسیون داخلی برای قسمت‌های مختلف استفاده کرد که زیبایی و تنوع را به همراه خواهد داشت.

فاکتور پنجم: رنگ آمیزی یک اصل است!
نقش رنگ آمیزی در دکوراسیون داخلی
دیوار ها ۳۰ درصد از جلوه فضای داخلی را شامل می شوند. به همین دلیل وقتی وارد فضای داخلی منزلی می‌ شویم رنگ و طرح به کار گرفته شده روی دیوار ها اولین موردی است که معمولا به چشم خواهد خورد. انتخاب رنگ و طرح مناسب برای دیوار امر بسیار مهمی به شمار می‌رود که بهتر است در نهایت سلیقه و دقت انتخاب شود. حتی اغلب پیشنهاد می شود از یک دیزاینر برای انتخاب آن مشورت گرفته شود.

شاید جالب باشد بدانید رنگی که برای خانه‌های کوچک انتخاب می‌شود، در بزرگ‌ تر نشان دادن ابعاد آن ها بسیار موثر خواهد بود. نکته مهم برای بزرگ جلوه کردن فضا تنها این است که، رنگ دیوارها روشن انتخاب شود. همچنین رنگ دیوار و سقف یک رنگ یا کاملا نزدیک بهم باشد.

فاکتور ششم: متحول سازی با کفپوش مناسب دکوراسیون داخلی منزل
کفپوش در دکوراسیون داخلی منزل
کف فضای داخلی یا بهتر است بگویم قسمت مهم خانه، بخشی است که ما هر لحظه با آن در تماس و ارتباط هستیم. این را باید به یاد داشته باشیم انتخاب متناسب آن با سبک دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. با توجه به عکس بالا متوجه آن خواهیم شد که تغییر یک کفپوش تا چه اندازه قادر است، بر منزل ما تاثیز گدار باشد.

استفاده از کفپوش مناسب این قدرت را دارد که ارتباطی که ما به دنبال آن هستیم را ایجاد کند. اگر مهمان نواز و گرم هستید از چوب پارکت و اگر برخورد محیطی رسمی تر را می پسندید از سنگ و سرامیک روشن استفاده کنید. رنگ‌های متنوعی برای کفپوش وجود دارد که بسته به هماهنگی آن با سایر لوازم منزل بهتر است انتخاب شود.

فاکتور هفتم: تحول دکوراسیون داخلی با شومینه
نقش شومینه در دکوراسیون منزل
طراحان داخلی منزل قلب دوم هر خانه را شومینه می دانند. شومینه منزل را به مکانی پرمحبت تبدیل می‌کند. در بسیاری از موارد دیده شده که منازلی که شومینه دارند، همیشه جایی برای جمع شدن های افراد و دورهمی های صمیمی در فصل سرما نسبت به منازلی که از وسایل گرمایشی دیگر در چیدمان و سیستم گرمایشی استفاده کرده‌اند، می باشند.

شومینه نقش یک عنصر طبیعی را در خانه ایفا می‌کند. دیدن شعله‌های آتش قلب هر بیننده‌ای را گرم و چشم‌ها را مجذوب می‌کند. از این عنصر طبیعی بسیار زیبا برای گرمی و صمیمیت بیشتر در منازل بهتر است استفاده شود.

فاکتور هشتم: کتابخانه یک گزینه لاکچری
کتابخانه در منزل
کتابخانه و شلف می‌تواند مکانی برای به نمایش گذاشت فرهنگ و نگرش خود به شمار رود. استفاده از کتابخانه و پر کردن آن با کتاب‌ها و گاها با اشیاء، تابلوها و جام‌های افتخاری که دارید نه تنها برای پر کردن فضاهای خالی و بدون استفاده مفید واقع می‌شود، بلکه سبب می‌شود محلی برای نمایش اخلاق و روحیات فردی را ایجاد کرده باشید.
علاوه بر این استفاده از اکسسوری‌های متناسب با سبک کلی منزل می‌تواند روحی تازه را برای فضا به همراه آورد.

فاکتور آخر: محیطی زنده با استفاده از گل های آپارتمانی
گل های آپارتمانی در دکوراسیون داخلی منزل
گل و گیاه یک از بهترین عناصر طبیعت محسوب می شوند که می توانید آن را در خانه به کار ببرید.
رنگ سبز گیاهان به طراوت و جریان زندگی در فضا می‌افزاید و رشد آنان به طور مستقیم در روحیه افراد تاثیرگذار خواهد بود. استفاده از گل و گیاه در سبک‌های ساحلی بیشتر به چشم می‌خورد ولی در دیگر سبک ها نیز می‌توان از زیبایی آن بهره‌مند شد.

لازم به ذکر است که هر گیاهی برای نوع خاصی از سبک دکوراسیون داخلی مناسب خواهد بود پس بهتر است در انتخاب آن ها دقت لازم انجام شود. از طرفی هم لازم است به نگهداری گل‌ها و میزان نوری که در فضا نیاز دارند، توجه کرد.

استفاده از گیاهان تنها جنبه ی زیبایی و روحیه بخشی را به همراه نخواهد داشت، بلکه علاوه بر زیبا شدن فضا با گیاهان، می‌توان به بهبود کیفیت هوایی که موجود است نیز کمک کرد.

سبک‌های دکوراسیون داخلی منزل
دکوراسیون داخلی سبک‌های متفاوتی را شامل می‌شود. این سبک ها با هدف زیبایی و استفاده بهینه از فضای داخلی طراحی و انتخاب می‌شوند. در ادامه به بررسی ۱۰ مورد از سبک دکوراسیون داخلی که مورد پسند بسیاری از افراد هستند و اغلب جلوه بهتری برای منزل به همراه خواهند داشت، می پردازیم.

۱. سبک مدرن
سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

سبک مدرن معمولا ما را به یاد خانه هایی با چیدمان خشک و بی روح البته تمیزی می‌اندازد که در ساخت آن از فلز، شیشه و سنگ استفاده شده است. همچنین کاربرد لوازم ضروری و غیر ضروری کمی در آن به چشم می‌خورد.

سبک مدرن در زمان‌های مختلفی وجود داشته است فقط با گذشت زمان و قدیمی شدن استایل مدرن در بازه‌ ای از زمان، نام آن تغییر کرده است. اگر بخواهیم آن را ساده تر کنیم با گذشت زمان مدرنیته بودن یک نوع چیدمان دیگر مدرن به حساب نمی آید چرا که هرروز بر دانش و علم طراحی داخلی نیز افزوده می شود.
به عنوان مثال، سبک دکوراسیون داخلی سنتی فرانسوی هم زمانی مدرن به شمار می‌رفته ولی در حال حاضر جزء دکوراسیون سنتی و کلاسیک به شمار می‌رود.

۲. سبک صنعتی
سبک صنعتی در دکوراسیون داخلی
این سبک دکوراسیون داخلی پس از انقلاب‌ صنعتی در کشورهای پیشرفته امروزی ایجاد شده است. این سبک در چند دهه اخیر برای دکوراسیون منازل نیز به کار برده می‌شود. ولی در گذشته این سبک در دفاتر کاری، کارخانه‌ها و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

این سبک به کمک رنگ‌های گرم و تیره به فضا جلوه می‌دهد.
فلز، شیشه و چوب موادی هستند که در این سبک بیشتر به کار برده می‌شوند.
اکسسوری کم و ساده در سبک صنعتی دکوراسیون داخلی به کار گرفته می‌شود.

۳. سبک مینیمال
سبک مینیمال در دکوراسیون داخلی
سبک مینیمالیست حدود ۱۰ سال می‌شود که رواج یافته است. سبک مینیمال همانطور که از نامش پیداست به کمترین چیز از هر المان برای دکوراسیون داخلی بسنده می‌کند.

دکوراسیون داخلی مینیمالیست در واقع فنگ شویی قناعت پیشگی را در معرض دید قرار می‌دهد. به بیان دیگر این سبک در مقابل سبک‌های ماکسیمالیست مانند سنتی ایستاده است و تجمل را نمی پسندد.

۴. سبک سنتی
دکوراسیون منزل با سبک سنتی
سبک دکوراسیون داخلی سنتی در هر کشور متفاوت چیده می‌شود. مثلا سبک سنتی فرانسوی، ایتالیایی، بریتانیایی در یک گروه از سبک دکوراسیون داخلی به نام سنتی اروپایی قرار می‌گیرند.

نکته جالب این است که، در ایران دو سبک سنتی وجود دارد که به پیش از ورود و پس از ورود اسلام به ایران تقسیم می‌شود.
سبک دکوراسیون داخلی بوهمیان نیز از جمله سبک های سنتی است که به منطقه شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا تعلق دارد.

۵. سبک ترانزیشنال
سبک ترانزیشنال در دکوراسیون داخلی
ترانزیشنال به حد متعادلی بین سبک دکوراسیون داخلی سنتی و مدرن بر می‌گردد.
مبلمانی ساده در کنار فرش‌هایی با طرح شلوغ و رنگ های پر تحرک
دیوارهای با رنگ ساده با تابلوهای پر طرح و شلوغ
استفاده از چوب، فلز، شیشه و سنگ در کنار هم حس انتقال و گذر را در این سبک تداعی خواهد کرد.

۷. سبک فرانسوی
سبک فرانسوی در دکوراسیون داخلی
سبک فرانسوی از جمله سبک‌های دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود که در بسیاری از کشورها از جمله ایران طرفداران بسیاری را به سمت خود جلب کرده است.

این سبک از هنگام اولین سفرهای پادشاهان قاجار به اروپا در ایران رواج پیدا کرد و هنوز هم نمونه‌ های آن در خانه های ایرانی به چشم می خورد. ویژگی های آن شامل موارد زیر می باشد.

مبلمان خراطی شده
دیوارهای شلوغ
تابلوهای زرق و برق دار
اکسسوری‌های گران قیمت
رنگ های پرتحرک در کنار خنثی
۸. سبک روستیک
سبک روستیک در دکوراسیون داخلی
این سبک تلفیقی از سبک صنعتی و روستایی است. همچنین طرفداران خاص خود را دارد. جالبی سبک روستیک این است که، الهامات زیادی از طبیعت گرفته است.

در دکوراسیون داخلی روستیک فضای داخل را مانند فضایی باز دکور می‌دهند.
از رنگ سفید در دیوارها زیاد استفاده می‌کنند.
استفاده از چوب، فلز، چرم و پوست در این سبک زیاد بیشتر به چشم می‌خورد.
اکسسوری این سبک معمولا صنایع دستی محلی را به نمایش می‌گذارد.

۹. سبک ساحلی
سبک ساحلی در دکوراسیون داخلی
سبک ساحلی همانطور که نامش پیداست، از خانه‌ها و فضاهای داخلی شهرهای ساحلی الهام گرفته است. این سبک در شهرهای ساحلی طرفداران زیادی دارد.

در این سبک از رنگ‌های آبی، سبز و سفید بیشتر به کار برده می‌شود.
استفاده از متریال ساحلی مانند حصیر در کفپوش، ظروف چوبی و … بسیار به چشم می‌خورد.
گل و گیاه نیز در این سبک جایگاه ویژه‌ای دارند.

۱۰. سبک آرت دکو
سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی
این نوع سبک، سبکی تجمل‌گرایانه به شمار می‌رود که از وسایل هنری در دکور آن استفاده می‌شود.
تابلوها در این سبک از دکوراسیون داخلی، اصل و گران قیمت هستند.
هر اکسسوری و وسیله‌ای که در این سبک برای تزیین در به کار برده می‌‌شود اثر هنری باید باشد.
استفاده از رنگ‌های تیره برای اکسسوری‌ها و دیوارهای شلوغ، تزیینات گسترده و وسایل آنتیک در این سبک به کار گرفته می‌شود.

دکوراسیون ۲ بخش مهم در خانه: آشپزخانه و اتاق خواب
۹ فاکتوری که به آنها اشاره کردیم، جزء عوامل عمومی دکوراسیون داخلی است. اما قسمت‌های دیگر منزل مانند اتاق خواب، آشپزخانه، توالت و حمام دارای ابزارهای فرعی خاص خود هستند که باید هر کدام مجزا بررسی شوند.

در ادامه توضیح مختصری از نقش عوامل مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی خانه در قسمت‌های آشپزخانه و اتاق خواب خواهیم داشت.
با ما همراه باشید و در صورت نیاز به دیدن نمونه کارهای تیم ما در این نمونه در این قسمت کلیک کنید.

نقش آشپزخانه در دکوراسیون داخلی منزل
نقش نور در چیدمان خانه
آشپزخانه مهمترین بخش خانه به شمار می‌رود. معمولا اهالی خانه وقت بیشتری را در آن سپری می‌کنند و اغلب تراکم بالایی از اثاثیه را در آن جای می‌دهیم.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه طیف وسیعی از انتخاب‌ها را پیش روی ما قرار می‌دهد. به همین دلیل جزء قسمت‌های هیجان انگیز و جذاب دکوراسیون داخلی به شمار می‌رود. در اینجا نمونه‌هایی از اجزایی که در آشپزخانه می‌توان به آن پرداخت را عنوان کرده‌ایم.

کابینت آشپزخانه
سینک و شیرآلات ظرفشویی
جزیره یا آیلند آشپزخانه
گاز، هود و فر
مبلمان آشپزخانه
و…
انتخاب رنگ مناسب و یا کاغذ دیواری هماهنگ با دیگر اجزای آشپزخانه نقشی مهم در زیبایی آشپزخانه دارد.
شدت و رنگ نور استفاده شده در بخش آشپزخانه با دیگر بخش‌ها می‌تواند متفاوت باشد زیرا هر بخشی طبق کاربرد متفاوتش نور مخصوص خود را نیاز دارد.
استفاده از کفپوشی متفاوت در ارتفاع غیر همسطح با سطح پذیرایی یا نشیمن باید ویژگی‌های مهمی را شامل شود. از جمله این ویژگی‌های مهم برای کفپوش آشپزخانه می‌توان به مقاوم بودن در برابر آب و افتادن تجهیزات فلزی اشاره کرد.
انتخاب مبلمان مناسب در آشپزخانه نیز از عوامل مهم است که می‌تواند تغییر زیادی در زیباتر جلوه کردن آشپزخانه‌های بزرگ و کوچک به شمار رود.

نقش اتاق خواب در دکوراسیون داخلی
اتاق خواب منزل باید مکانی راحت‌تر از سایر بخش‌های منزل باشد. دکوراسیون مناسب برای اتاق خواب می‌تواند فضایی راحت و آرام‌بخش برای استراحت و خواب را ایجاد کند. موارد مهمی که بهتر است در دکوراسیون اتاق خواب در نظر گرفته شود شامل موارد زیر می‌شود.

استفاده از نورپردازی آرام بخش و ملایم به کمک شدت کم نور
سرویس خواب با اندازه و رنگ متناسب با سبک انتخابی
رنگ آمیزی یا استفاده از کاغذ دیواری با رنگ‌های ملایم و غیر هیجانی
استفاده از کفپوشی متفاوت با سایر قسمت‌های خانه
پرده مناسب که برای نوردهی در طول روز مناسب انتخاب شده باشد
از جمله اشتباهاتی که در دکوراسیون اتاق خواب و یا بازسازی آن اتفاق می‌افتد، استفاده از سرویس خواب نامناسب است. سرویس خواب خیلی بزرگ در اتاق خواب‌های کوچک علاوه بر اشغال فضای اتاق، زیبایی اتاق را نیز از بین می‌برند.

برخی از نکات گفته شده در بخش فاکتور مهم در طراحی دکوراسیون داخلی منزل، برای دکوراسیون اتاق خواب نیز مناسب است. از جمله آن ها استفاده از گل‌های طبیعی و همچنین یک کتابخانه کوچک است که بسیار موثر در متحول ساختن جلوه اتاق خواب خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.