با این ۳۵ ایده در کمال سادگی خانه‌ای شیک و امروزی داشته باشید


آیا می‌خواهید خانه یا شاید یکی از اتاق‌هایتان را به سبک مُد روز درآورید؟ شما می‌توانید با الهام گرفتن از ایده‌های امروزی و پیاده‌سازی آن در معماری و دکوراسیون داخلی یک دکوراسیون مدرن و زیبا برای خانه‌تان ایجاد کنید. در این مقاله شما را با ۳۵ ایده آشنا خواهیم کرد که درکمال سادگی خانه شما را شیک و امروزی خواهند کرد.

۱. ترکیب‌های نامتناسب
خانه‌ی مدرن هم مانند ساکنانش، باید منحصربه‌فرد به‌نظر بیاید و حس خاصی را منتقل کند. این کار را بدون استفاده از ست‌های از پیش آماده‌شده‌ی مبلمان خیلی راحت‌تر می‌توان انجام داد. اگر می‌خواهید ظاهر دل‌پذیری در اتاق ایجاد کنید، می‌توانید به‌جای خرید یک‌ دست مبلمانِ ست، میز و صندلی‌ها را جداگانه تهیه و با هم ست کنید.

ترکیب‌های نامتناسب در دکوراسیون مدرن

این ترکیب می‌تواند حس خاصی را منتقل کند، که البته لزوما هم عجیب‌وغریب نیست. برای مثال، میز چوبی می‌تواند ترکیب زیبا و خاصی با یک نیمکت مشکیِ ایجاد کند. و احتمالا شما تنها عضو فامیل خواهید بود که چنین ترکیب خاصی در منزل دارد!

۲. تیره و تاریک
آن‌سوی تیره در دکوراسیون مدرن

دکوراسیون مدرن با کاربرد رنگ‌های سیر و تیره‌وتاریک مخالفتی ندارد. البته چنین دکوراسیونی می‌تواند با سایه‌ها و بافت‌های ملایم‌تر هم همراه شود تا آن خشونت بصری ایجادشده را کاهش دهد. البته باید هم همین‌طور باشد؛ واقعیت این است که رنگ‌های تیره متعلق به فضاهای روشن‌اند و در چنین فضاهایی جلوه‌ی بهتری دارند.

۳. مواد اولیه متنوع
مواد متنوع در دکوراسیون مدرن

مبلمانی که از مواد گوناگون ساخته شده‌اند، جالب و منحصربه‌فرد هستند، و به همین خاطر است که در فضاهای مدرن جذابیت خاصی دارند. چرا فقط از صندلی تمام‌چوب استفاده می‌کنید، وقتی می‌توانید صندلی‌ای داشته باشید که مثل تصویر بالا از آکریلیک، چوب و بافت خردلی‌رنگ ساخته شده است؟ ایده‌های دکوراسیون مدرن درحقیقت می‌خواهند خودِ درون شما را به‌نمایش بگذارند، و مطمئنا استفاده از مواد گوناگون به شما کمک می‌کند تا این خودِ درون‌تان را بهتر به‌تصویر بکشید.

۴. طرح‌های حیوانات
طرح‌های حیوانات در دکوراسیون مدرن

خانه‌های مدرن پر از طرح‌های حیوانات در اندازه‌های بزرگ و کوچک هستند. یک بالش معمولی روی کاناپه یا تخت‌خواب می‌تواند پاسخ‌گوی سلیقه و سبک خاص شما باشد. اگر نه، می‌توانید از الگوهای طبیعی در مقیاس‌های بزرگ‌تر هم استفاده کنید؛ برای مثال پوشاندن پله‌های شناور با این طرح‌ها، درست مثل تصویر بالا. چنین پله‌هایی در ورودی خانه توچشم هستند و تحسین همه را برمی‌انگیزند.

۵. آشپزخانه کرومیومی
آشپزخانه کرومیومی در دکوراسیون مدرن

آشپزخانه‌ی براق و زیبا هم یکی از ایده‌های دکوراسیون مدرن است، که طرفداران زیادی دارد. آشپزخانه‌ای با سطوح براق مانند پیشخوان‌های مرمرین یا گرانیتی، لوازم آشپزخانه‌ی استیل و جزئیات کرومیوم روی ابزار آشپزی و چهارپایه‌ها، می‌تواند از جذاب‌ترین جاهای خانه باشد.

۶. گیاهان گلدانی
گیاهان گلدانی در دکوراسیون مدرن

این ایده صرفا به فضاهای مدرن مربوط نمی‌شود. استفاده از گیاه کمی جلوه متفاوت به خطوط صاف و فضاهای خالی اضافه می‌کند. گیاهان گلدانی، از درختچه‌های پهن‌برگ بزرگ در گوشه‌ی اتاق گرفته تا تراریوم‌های کوچک، زاویه‌ها را تعدیل کرده و به خانه حس زندگی می‌دهند.

۷. نورپردازی انتزاعی
نورپردازی انتزاعی در دکوراسیون مدرن

استفاده از رویکرد انتزاعی‌ برای روشن‌کردن فضای داخلی (و خارجی) خانه، به‌عنوان یک مفهوم طراحی، سال‌هاست که طرفداران زیادی دارد. فضای سفیدرنگ میان این روشنایی انتزاعی و شاخه‌ای، حسی واهی، لوکس و البته پیچیده به هر خانه‌ای می‌دهد.

۸. نور طبیعی
نور طبیعی در دکوراسیون مدرن

اگرچه پرده‌های سنگین زمانی نشانه‌ی توانگری و کمال صاحب‌خانه بودند، اما امروزه یکی از طراحی‌های لوکس در دکوراسیون مدرن، استفاده‌ی حجم فراوانی از نور طبیعی در فضاهای داخلی است. به حداقل رساندن چیزهایی که جلوی پنجره‌ها را می‌گیرند یا در صورت امکان حذف کامل آنها، یکی از ساده‌ترین ایده‌ها در دکوراسیون مدرن است که تقریبا در هر فضایی اجرایی است.

۹. استفاده از وسایل فلزی
فلزجات در دکوراسیون مدرن

هر دوره‌ای فلز انتخابی خاص خودش را داشته، اما فضاهای داخلی خانه‌های امروزی پُر از فلزات مختلف یا ترکیبی از آنها هستند. فلز عنصر مهمی در دکوراسیون مدرن است؛ از کوچک‌ترین جزئیات فلزی همچون ابزارآلات یا ناخن‌گیر گرفته، تا فلزاتی در ابعاد بزرگ‌تر مثل چهارچوب مبلمان.

۱۰. جزئیات خاص
جزئیات خاص در دکوراسیون مدرن

شاید این ایده‌ در مفهوم کمی انتزاعی‌ باشد، اما در اجرا ملموس‌تر است؛ و آن استفاده از جزئیات خاص در دکوراسیون است. از مثلا عروسک کانگوروی غول‌پیکری که گوشه‌ی اتاق نشیمن ایستاده، تا نیمکتی که چند بالش روی آن هستند که در کنار هم طرح یک ببر را تشکیل می‌دهند، ایده‌های زیادی هستند که می‌توانیم از آنها حس سرخوشی بگیریم و البته شیک هم هستند.

۱۱. رنگ‌های گرم
رنگ‌های گرم در دکوراسیون مدرن

چیزی در سبک‌ زندگی مدرن هست که ما را مشتاق و متمایل به استفاده از رنگ‌های گرم‌تر در خانه‌هایمان می‌کند. رنگ سفید در عکس‌ها زیباست، اما واقعیت این است که در بسیاری از خانه‌ها، به خاطر معماریِ آن خانه یا سبک‌ زندگی آدم‌هایش، چهره‌ی باورپذیری به خود نمی‌گیرد. وقتی پای زندگی واقعی به میان می‌آید، خیلی‌ها به استفاده از رنگ‌های نرم و گرم متمایل هستند؛ مثل طیف رنگ‌های قهوه‌ای و سبز.

۱۲. لوسترهای طبیعی
لوسترهای طبیعی در دکوراسیون مدرن

این لوسترهای بزرگ بافته‌شده که در تصویر بالا می‌بینید، به‌خاطر شکل ظاهری و گرمایشان به یکی از اقلام اولیه‌ی آشپزخانه‌های زیبا و معاصر تبدیل شده‌اند. این لوسترها فضاهای سخت را فضای نرم و راحتی نشان می‌دهند و بدون آنکه فضا را شلوغ کنند، چشم‌های ما را به‌آرامی به‌سوی خودشان جلب می‌کنند. این سبک روشنایی را می‌توانید به‌آسانی جایگزین لوسترهای فعلی‌تان کرده و به‌اندازه‌ی یک دنیا در آشپزخانه‌تان تفاوت ایجاد کنید.

۱۳. مفهومِ باز
مفهومِ باز در دکوراسیون مدرن

در این دنیای پرسرعت و شلوغ، «مفهوم باز» جای خاص خودش را دارد. سطحِ باز اتاق، مانند آنچه در تصویر بالا می‌بینید، از نظر بصری به شما اجازه می‌دهد تا در آنِ واحد در سه یا چهار مکان مختلف باشید؛ در آشپزخانه، پشت میز ناهارخوری، در اتاق نشیمن و چه‌بسا پشت در ورودی. برای ایجاد چنین فضایی، بهترین کار این است که از رنگ‌های بسته و مجموعه‌ی مناسبی از لوازم و افزودنی‌ها استفاده کنید. مسلما نباید به‌هم‌ریخته‌گی به‌وجود بیاید.

۱۴. کمتر مساوی با بیشتر
کمتر مساوی با بیشتر در دکوراسیون مدرن

اگرچه دیوارهای پر از عکس و دیگر چیزهای تماشایی همچنان پرطرفدار هستند، اما مُد فعلی بیشتر به‌سوی نمایش تعداد کمتر کارهای هنری، و تمرکز بیشتر روی خودِ آن هنر تمایل دارد. معمولا عکس‌های ساده و بدون‌ قاب روی دیوار آویزان می‌شوند، و زیباییِ سادگی را به‌نمایش گذاشته و در قلمروی بصری، به محتوا بیش از پس‌زمینه بها می‌دهند.

۱۵. زرق‌وبرق در کنار سادگی
زرق‌وبرق درکنار سادگی در دکوراسیون مدرن

خیلی از خانه‌های مدرن، از مجاورت مطبوع متضادها بهره می‌برند. ترکیب عنصرهای خام، مثل چوب سنباده‌نخورده در قالب لوسترهای سقفی و قاب‌ عکس‌ها و آثار هنری قدیمی، با عنصرهای بزرگ‌تری، همچون پیشخوان‌های مرمرین و کابینت‌های برنجی، جو بسیار خاصی ایجاد می‌کند.

۱۶. مبلمان انعطاف‌پذیر

سبک‌ زندگی ما مدام تغییر می‌کند و خانه‌هایمان و وسایل آنها هم در همین راستا دچار تغییر می‌شوند، ازجمله مبلمان. مبلمان انعطاف‌پذیر هم از نظر شکل و هم کارکرد، در فضای معاصر از اهمیت فراوانی برخوردار است. می‌توانیم تخت‌خواب بسیار بزرگی را روی کف اپوکسی محکم و زیبای اتاق قرار دهیم، یا قطعات آن را به‌صورت مجزا در فضایی بزرگ بگذاریم تا نیازهای نشیمن ما را هم تأمین کند.

۱۷. کاشی‌های طرح‌دار
کاشی‌های طرح‌دار در دکوراسیون مدرن

کاشی‌های کارشده در سطوح گرفته تا دیوارها و سقف‌ها، و از اتاق‌های نشیمن گرفته تا ورودی‌ها و حمام‌ها، یکی از تأثیرگذارترین ایده‌های دکوراسیون مدرن برای زیباترکردنِ دکور خانه هستند. کاشی‌های طرح‌دار شیشه‌ای، مثل اینهایی که در تصویر بالا می‌بینید، چه روی دیوار باشند و چه کف اتاق، درهرصورت جلوه‌ی شیکی به فضای خانه می‌دهند.

۱۸. طراحی‌های منحصربه‌فرد با کاشی‌ها
طراحی‌های منحصربه‌فرد با کاشی‌ها در دکوراسیون مدرن

شاید از کاشی‌های معمول چندان خوش‌تان نیاید؛ ایرادی ندارد. می‌توانید حس‌وحال خودتان را از طریق استفاده از کاشی‌های موزائیکی با طرح‌های دل‌خواه بیان کنید؛ چیزی شبیه به این کاشی موزائیکی‌های طلایی و سفید زیبای حمام که در تصویر بالا می‌بینید. این نوع کاشی‌کاری برای پشت سینک یا فضای حمام و دست‌شویی عالی است. در این فضاها می‌توانید طراحی‌های خاص خودتان را به‌نمایش بگذارید، و درعین‌حال کل فضای خانه‌تان را هم تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد.

۱۹. بازگشت به طیف قهوه‌ای
بازگشت به طیف قهوه‌ای در دکوراسیون مدرن

خاکستری همچنان رنگ خنثیِ محبوبی برای دکوراتورهای معاصر است، اما طیف رنگ قهوه‌ای همچنان در دکوراسیون مدرن پرطرفدار است. طبیعت آرامش‌بخش، صبور و باثبات رنگ قهوه‌ای، دوباره آن را به رنگ خنثی فوق‌العاده‌ای برای استفاده در خانه، به‌ویژه دکوراسیون مدرن تبدیل کرده است. با این حال بهتر است طیف‌های قهوه‌ای و خاکستری را با هم مخلوط کنید تا فضای شیکی داشته باشید.

۲۰. زنانه-مردانه
زنانه مردانه در دکوراسیون مدرن

روزگاری بود که اتاق نشیمن، فضای کاملا جدایی برای مردها محسوب می‌شد. البته شاید هنوز هم همین‌طور باشد. اما آنچه در دکوراسیون مدرن جالب است، این تمایل به ترکیب عناصر مردانه و زنانه در هر فضایی است. ایجاد تعادل زیبا و خوشایندی در سبک دکوراسیون، در هر فضایی، از اتاق خواب گرفته تا اتاق نشیمن، و اتاق ناهارخوری، همه‌ی اعضای خانواده را منتفع می‌کند.

۲۱. مبلمان با خطوط صاف
مبلمان با خطوط صاف در دکوراسیون مدرن

قدمت این ایده در دکوراسیون به اواسط قرن حاضر برمی‌گردد؛ چه‌بسا قبل از آن، اما همچنان مثل گذشته پرطرفدار است. لزومی ندارد مبلمانی همه‌ی اتاق را پر کند تا راحت باشد. درواقع، مبلمان ساده و راحتی که با فضای اتاق سازگار باشد و به طرح بصریِ آن بیاید، جذاب‌تر از مبل‌های بسیار بزرگ سلطنتی است. از من گفتن بود!

۲۲. رنگ‌پاشی‌های انتزاعی
رنگ‌پاشی‌های انتزاعی در دکوراسیون مدرن

اگر می‌خواهید از بسته‌بودن فضای اتاق و محدودیت آن کم کنید و حسی حقیقی و خوبی به آن بدهید، از کمی رنگ‌پاشی‌های انتزاعی استفاده کنید؛ مثل استفاده از همین کوسن‌هایی که در تصویر بالا روی کاناپه قرار گرفته‌اند. ایده‌هایی که می‌توانید برای رنگ‌پاشی‌های انتزاعی از آنها استفاده کنید، عبارت‌اند از اثاثیه‌ی رنگی، به‌کاربردن پارچه‌هایی مثل بالش‌های خال‌خالی، و آثار هنری. آموزش‌های آنلاین فراوانی برای خلق آثار هنری مدرن انتزاعی در اینترنت وجود دارند که با کمی جست‌وجو می‌توانید آنها را بیابید.

۲۳. فضاهای خصوصی زیبا
فضاهای خصوصی زیبا در دکوراسیون مدرن

فضاهای مبتنی‌ بر عملکرد، مثل اتاق لباس‌شویی، حمام و آشپزخانه، باید چیزی بیشتر از اتاق‌های صرفا کاری باشند. زمانی که وقت خود را در آنها سپری می‌کنید، باید از زیبایی آنها هم لذت ببرید. استفاده از زیراندازها، نورپردازی و تزئینات دیگر، ایده‌های فوق‌العاده‌ای در دکوراسیون مدرن هستند که می‌توانند فضاهای خصوصی سرزنده‌ای ایجاد کنند.

۲۴. قفسه‌بندی باز
قفسه‌بندی باز در دکوراسیون مدرن

چه قفسه‌های باز در آشپزخانه‌ای معاصر باشند و چه کتابخانه‌ی ایستاده‌ای در اتاق نشیمن، درهرصورت قفسه‌بندی باز جزو مهمی از دکوراسیون مدرن است. فضای «سفید» یا همان فضای خالی بین اشیاء، با قفسه‌بندی باز به هم وصل می‌شوند و به کل آن فضا، حس شکوه و زیبایی می‌دهند.

۲۵. الگوهای هندسی
الگوهای هندسی در دکوراسیون مدرن

بسیاری از فضاهای مدرن، از ساختار و تکرار الگوهای هندسی بهره می‌برند، چون این نوع نشانه‌های بصری به محیط اطراف نظم می‌دهند. خوشبختانه وقتی پای الگوهای هندسی به میان می‌آید، امکانات بی‌نهایتی دردسترس هستند، ازجمله زیراندازها، آثار هنری، منسوجات، مبلمان، کاغذهای دیواری و غیره.

۲۶. رنگ‌های سیر
رنگ‌های سیر در دکوراسیون مدرن

اگرچه رنگ‌های خنثی هنوز هم نقش بسیار مهمی در دکوراسیون مدرن ایفا می‌کنند، اما مُد معاصر بیشتر به‌سوی طیف‌ رنگ‌های سیرتر تمایل داشته است. این مسلما به‌معنای بدرنگی نیست. هرقدر رنگ‌ها سیرتر و توچشم‌تر باشند و از رنگ‌های سیرتری استفاده کنید، زیبایی دل‌نشین‌تری ایجاد خواهید کرد؛ چیزی شبیه به استفاده از رنگ آبی سیر در تصویر بالا.

۲۷. آشپزخانه‌ی خاص
آشپزخانه‌ی خاص در دکوراسیون مدرن

آشپزخانه‌ی خاص و به‌روز، از نشانه‌های طراحی مدرن هستند، اما همیشه هم بودجه‌ی لازم برای بازسازی کامل آشپزخانه وجود ندارد؛ پس برای تغییر دکوراسیون، آن اجزایی از آشپزخانه‌تان را انتخاب کنید که می‌توانید به‌روزشان کنید و ظاهری تازه و خاص به آن‌ها بدهید. برای مثال، رنگی خاص، یا نورپردازی جدید یا چهارپایه‌های بلند، ممکن است همان چیزهایی باشند که ظاهر آشپزخانه را دگرگون می‌کنند و حس تازه و خاصی به آن می‌دهند.

۲۸. طبیعت ساختاریافته
طبیعت ساختاریافته در دکوراسیون مدرن

یک ایده‌ی دکوراسیون مدرن که احتمالا در محبوبیت طراحی و الگوهای هندسیِ دهه‌های گذشته ریشه دارد، استفاده از مواد طبیعی به‌شکل ساختاریافته است. برای مثال، می‌توان شکل و رنگ‌آمیزی چوب را مثل اولش حفظ کرد، و در عین حال آن را به‌شکل میزهای هندسی با طراحی یین و یانگ درآورد، مثل تصویر بالا.

۲۹. عدم‌تقارن
عدم‌تقارن در دکوراسیون مدرن

دنیای طراحی مدرن پر از نمونه‌های عدم‌تقارن است. البته رعایت تعادل شرط مهم در عدم‌تقارن است. بنابراین اگر آینه را درست بالای بخشی از مبلمان، مثل میز یا کاناپه یا قفسه‌ی کتاب هم قرار ندهیم، جالب به‌نظر می‌رسد. البته رعایت تعادل با شیء دیگری که وزن بصری غیرمشابه اما یکسانی با آن دارد، ضروری است.

۳۰. انفجار رنگ
انفجار رنگ در دکوراسیون مدرن

طراحی مدرن اغلب از وجود یک تک‌رنگ در فضایی خنثی بهره می‌برد؛ فرقی هم ندارد چه رنگی باشد، به‌شرط آنکه با فضای اتاق سازگار باشد و چشم و قلب‌تان را شاد کند. این شیوه بدون آنکه تعادل حس‌های موجود را به‌هم بزند، انرژی و هیجان می‌دهد.

۳۱. براق و طبیعی
براق و طبیعی در دکوراسیون مدرن

بعضی‌ها دکوراسیون مدرن را سرد و افسرده می‌دانند، اما این اصلا منصفانه نیست. ایده‌های دکوراسیون مدرن، شکاف بین مدرنیته و طبیعت را در فضای معاصر پر کرده‌اند. مثلا استفاده از وسایل چوبی جلاداده، تجربه‌ای نو را با وسیله‌ای که از جنس طبیعت است، برای ساکنان خانه به ارمغان می‌آورند.

۳۲. یک چیز متفاوت
یک چیز متفاوت در دکوراسیون مدرن

یک روش پرطرفدار دکوراسیون بین طراحان مختلف، قراردادن یک وسیله متفاوت در فضاست. آویزان‌کردن آینه‌ی گِرد در کنار قاب‌عکس‌های چهارگوش، یا قراردادن تک‌صندلیِ صورتی در اتاق ناهارخوری کنار مجموعه‌ی سفیدرنگ، از نمونه‌های این ایده‌ی دکوراسیون مدرن هستند. حرکتی مثل این، کمی رنگ به محیط اضافه می‌کند و کل فضا را هم به هرج‌ومرج نمی‌کشاند.

۳۳. وسائل الکترونیکی پنهان
وسائل الکترونیکی پنهان در دکوراسیون مدرن

بله، همه‌ی ما در خانه وسایل الکترونیکی داریم. اما این وسایل اصلا جذاب و زیبا نیستند! یکی از بهترین ایده‌ها در دکوراسیون مدرن در رابطه با فناوری، پنهان‌کردن آن‌هاست. استفاده از کابینت‌ها، قفسه‌ها، درها یا سایر پوشش‌ها و جاهای خلاقانه برای پنهان‌کردن وسایل الکترونیکی، باعث می‌شود فضای خانه را صمیمی‌تر و دوستانه‌تر جلوه دهید.

۳۴. قفسه‌های دیواری
قفسه‌های دیواری در دکوراسیون مدرن

داشتن یک دیوار برای قفسه‌بندی واقعا ظرفیت قراردادن وسایل زیادی را ایجاد می‌کند. بسته به اینکه وسایل‌تان چه هستند، می‌توانید دیواری را انتخاب کنید که جلوه‌ی بهتری داشته باشد. مثلا کاغذ دیواری‌های طرح‌دار فضای شلوغی را پشت یک مجموعه آثار هنری و سفالینه‌ها ایجاد می‌کنند. اگر می‌خواهید وسایل‌تان بیشتر در چشم باشند، قفسه‌ها را هم به رنگ دیواری درآورید که روی آن نصب کرده‌اید.

۳۵. انباری نامرئی
انباری نامرئی د دکوراسیون مدرن

همه‌ی ما وسایل زیادی دوروبرمان داریم، اما اغلب دوست نداریم همه‌ی آن‌ها جلوی چشم باشند تا همه ببینند و درباره‌شان نظر بدهند. این ذهنیت، با ایده‌ی ساخت انباری نامرئی سازگاری دارد. مثلا در تصویر بالا حمامی را می‌بینید که پشت درهایش در سمت چپ، فضای انباری فراوانی دارد، اما احتمالا در نگاه اول، متوجه آن دستگیره‌های کوچک نشدید. البته با منظره‌ای مثل عکس بالا، احتمالا متوجه یک گلدان صورتی بزرگ هم نخواهیم شد!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.